top of page

😎 Fokus på prosessen: En av nøklene til suksess i salg - øke salget😎

Forfatterens bilde: Petter FjellheimPetter Fjellheim

Oppdatert: 21. sep. 2024


Jeg har fått flere spørsmål på på mail og DM her på LinkedIn om hvordan jeg med min erfaring innen salg og som mentaltrener tenker om å lykkes i salg.


I en verden hvor resultater ofte får mest oppmerksomhet, er det lett å overse viktigheten av prosessen som fører til disse resultatene. I salg, som i mange andre områder, er det imidlertid prosessen som bør stå i sentrum av vår oppmerksomhet.

Tenk deg at du skal løpe ett løp. Du ønsker å gjøre det best mulig. Hva tenker du er best å fokusere på. Tiden du skal løpe i konkurransen altså resultatet eller å ha Kvalitet i de treningsøktene du har?


Min påstand er at tiden du får er ett direkte resultat av kvaliteten av de treningsøktene du har gjort eller ikke gjort. Slik er det også innen salg!


Definisjon av prosessfokus:

Fokus på prosessen innebærer å konsentrere seg om de daglige aktivitetene og oppgavene som fører til salg, snarere enn selve salgstallene. Det handler om å forstå og forbedre hvert trinn i salgsprosessen. Still deg selv spørsmålene:

Har jeg nok aktive potensielle kunder i pipen? Bruker jeg tid på de riktige kundene? Eller bruker jeg for mye tid på ett stort salg som det er lite sannsynlig kommer? Er jeg godt nok forberedt til booking-samtalen eller møtet? Bruker jeg for mye tid på forberedelser før samtalene?


Så er det ingen tvil om at man lever av resultater, jeg har jobbet så mye innen salg at jeg har full forståelse for det! men salgene kommer om prosessene er gode. Dette er dermed lettere sagt en gjort noen ganger og trenger øvelse. Man trenger rett å slett øvelse i å stole på at resultatene kommer.

Fordelene med prosessfokus:


1. Forbedret konsistens: Når selgere fokuserer på prosessen, blir deres daglige rutiner mer konsistente, noe som fører til mer forutsigbare resultater.


2. Mindre stress: Ved å fokusere på det man kan kontrollere – prosessen – reduseres stresset som kommer fra usikkerheten om resultater.


3. Kontinuerlig forbedring: En prosessorientert tilnærming muliggjør kontinuerlig evaluering og forbedring av salgsteknikker og -strategier.


Konklusjon:

Ved å skifte fokus fra sluttresultatene til prosessen som fører til disse, kan selgere og salgsledere ikke bare forbedre sine salgsresultater, men også oppnå større yrkestilfredshet og personlig utvikling. Husk, det er reisen – ikke destinasjonen – som oftest gir de største læringene og gevinstene. Det er viktig å utvikle seg selv om man har gode resultater

Hva tenker du er andre nøkler vi kan snakke om?

Hvilke områder innen salg kan man kontrollere?

Hvordan øke salget
Økt salg

2 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


Viljestyrke Podcast
bottom of page